Uitleg procedure
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) beoogt een betere en snelle aanpak van klachten. Patiënten kunnen gratis terecht bij de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder. Uit de praktijk blijkt dat een goed gesprek tussen de patiënt en de zorgverlener het beste werkt. De klachtenfunctionaris kan zo’n gesprek eerder op gang brengen. Lost een gesprek het probleem niet op? Dan kan de patiënt een rechtszaak aanspannen. Maar de wet biedt ook een laagdrempelig alternatief: de onafhankelijke geschilleninstantie. Die doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden.
Vinkeveld is deelnemer van de onafhankelijke klachtencommissie SKGE
(Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg).
SKGE is een geschillencommissie die eventuele geschillen en /of klachten afhandelt met ontevreden patiënten. Huisartsenpraktijk Vinkeveld is lid hiervan en neemt iedere klacht serieus.
Kimberley Overdijk is voor onze praktijk de klachtenfunctionaris.
Heeft u een klacht over uw zorgaanbieder, bespreekt u dit in eerste instantie met hem of haar.
Een klacht kan te maken hebben met uw behandeling, bejegening of met bijvoorbeeld de telefonische bereikbaarheid van de zorgaanbieder.
Als uw zorgaanbieder niet weet dat u ontevreden bent, kan hij of zij uw klacht ook niet proberen op te lossen.
Komt u er samen niet uit dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris van SKGE.
De procedure in stappen*
Patiënt vult een klachtenformulier in en levert deze bij één van de assistentes in.
De klachtenfunctionaris neemt binnen 3 werkdagen contact op met de patiënt.
De klachtenfunctionaris zoekt samen met de patient naar een oplossing van uw klacht of probleem.
De klachtenfunctionaris zal overleggen met de praktijkhouder om de klacht of het geschil te middelen.
De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel.
*Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.
Komt er geen oplossing dan kunt de klacht voorleggen aan de geschillencommissie van SKGE.
Klik hier om naar de website te gaan van SKGE voor meer informatie
Kimberley Overdijk is de klachtenfunctionaris voor onze praktijk.